Zastanawialiście się napewno jaka jest prawdziwa historia słynnej Zatoki Wraku 🚢⚓️ Czy statek rozbił się podczas wielkiego sztormu ? 🌪🌊 A może wybuchł na nim pożar🔥 i załoga uciekała skacząc do morza? A jeśli jedyną prawdziwą wersją jest, że statek owszem zatonął, ale przez wiele lat znajdował się pod wodą i pokazał się dopiero po wielkim odpływie ? Która z wersji jest prawdziwa?

Zacznijmy od tego co to za statek. Statek ten został wyprodukowany i opuścił stocznię Scotts Bowling Yard w Szkocji, w Glasgow 14 stycznia 1937 roku, jako MV „Saint Bedan”. Zbudowany został dla J & A Gardner Co. LTD jako mały transportowiec służący do przewozu towarów na niewielkie odległości. Następnie w 1964 roku został sprzedany dwóm grekom z Salonik, którzy wykorzystywali go do legalnego handlu i przewozu towarów, a imię statku zmienili na „Meropi”. Często spotykaną tradycją jest, że łodzie, jachty oraz statki otrzymują imiona bliskich kobiet (córek, żon lub jak to w życiu marynarza bywa kochanek 😉) W 1966 roku prawdopodobnie przez kłótnię właścicieli złośliwie zmieniono nazwę statku na męskie imię „Charis”.

W 1975 roku statek kupił już ostatni właściciel Panagiotis Lisikatos i ochrzcił go swoim własnym imieniem. „Panagiotis” wykorzystywany był zgodnie ze swoim przeznaczeniem do handlu, ale już nie tak legalnego jak wcześniej. Lisikatos i jego mafia używali statku do przemytów. W 1982 roku po raz ostatni wypłynął z Turcji z ładunkiem papierosów, alkoholu, narkotyków i broni. Docelowym portem miała być Sycylia.

Płynąc obok zachodniego wybrzeża wyspy Zakynthos załoga przemytników dowiedziała się, że są ścigani przez policję morską. Do wyboru mieli: porzucenie statku i ucieczkę lub stoczenie bitwy z policją. Wybrali pierwsze wyjście. Statek został skierowany dokładnie na wprost Zatoki Świętego Jerzego (taka jest właściwa jej nazwa na mapach geograficznych) i z przywiązanym sterem, na pełnej mocy silników uderzył w plażę. Załoga tuż przed tym zdarzeniem ewakuowała się ze statku i uciekła używając szalup ratunkowych.

Taki przebieg zrelacjonowany został nam przez znajomych rybaków, którzy tamtego poranka łowili ryby na zachodnim wybrzeżu i widzieli całą sytuacje. Oczywiście jak tylko policja skontrolowała statek i opuściła zatokę rybacy nie omieszkali skorzystać z niepowtarzalnej „promocji” i przejęli większość towaru. Statek rozbił się jednak o brzeg małej niegdyś plaży, a dziś stoi dokładnie po środku…

Jak to się stało ? Powodem jest ciągłe powiększanie się plaży przez naturalną erozję otaczających ją wapiennych klifów. W 1982 r. Słynna Zatoka Wraku była dokładnie o połowę mniejsza. A na zdjęciach możecie zobaczyć jak wyglądał słynny statek tuż po opuszczeniu stoczni (Szkocja, Glasgow, 1937r.) oraz w pamietny dzień gdy porzucono go w Zatoce Św. Jerzego (dziś znanej Zatoce Wraku, 1982r.) Jak zmieniał się przez lata zobaczcie na zdjęciach, a jak wygląda dziś każdy wie, albo dowie się już niedługo na wakacjach 😉

Rok 1999

Rok 2011

Rok 2019

Zatokę wraku możecie odwiedzić z nami na 3 różnych wycieczkach :
– krótkim rejsie na Zatokę Wraku + Xigia i Farma
– 8h objazdówce po całej wyspie z rejsem na Zatokę Wraku
czyli Zwiedzamy Zakynthos 3w1 Północ Południe i Zatoka Wraku
– na kameralnej 6 osobowej wycieczce
Zatoka Wraku Premium – edycja limitowana,
gdzie oprócz Zatoki Wraku odkryjecie inne miejsca na wyspie,
m.in. takie, do których nie zagląda masowa turystyka

Zapraszamy !

A Wy? Macie swoje ulubione zdjęcia ze znanym wrakiem ?📸

Dodaj komentarz